Про деякі аспекти статевого виховання

  Підлітковий вік — найбільш вразлива і суперечлива пора в житті кожної людини. Перші пошуки сенсу життя і власної індивідуальності, перші спроби знайти себе і утвердитися в суспільстві дорослих — все це відбувається в період, коли дитинство вже майже закінчилося, а доросле життя ще не почалося. І саме цей момент є чи не  найважливішим на шляху розвитку особистості.

У підліткової кризи є певні психологічні і фізіологічні причини. Їх бажано знати кожному з батьків, щоб краще розуміти свою підростаючу дитину.

Підлітковим віком психологи називають період з 10-11 до 18 років, коли прискорений фізичний розвиток дитини випереджає психологічний і соціальний. Починається період статевого дозрівання, збільшується збудливість центральної нервової системи. Ось чому підлітки стають більш дратівливими, образливими, нестриманими.

У підлітковому віці в кров починає надходити величезна кількість гормонів росту і статевих гормонів. Завдяки їх складним і заплутаним взаєминам виникає різке збільшення росту та ваги, зміна пропорцій тіла, початок статевого дозрівання, бурхливий перебіг і зміна емоцій. Сміх підлітка легко переходить в сльози, стан абсолютного щастя, різко обриваючись за незначної причини, змінюється смутком. Навіть незначне подразнення здатне перерости в гнів і викликати напад агресії.
Як правило, саме великий опір у підлітка викликає відчуття чогось нав’язуваного, того, що, на думку старших, укладається в загальноприйняті рамки пристойності і виховання (батьківська думка, стиль життя, поведінка). Підліток протестує тому, що не бажає бути відображенням, він хоче сам знайти свій шлях, пройти через власні помилки.

Підліткам властиве критичне мислення: на будь-яке питання вони вимагають однозначної відповіді і оцінки (істина чи брехня, так чи ні). Ця особливість підліткової свідомості називається максималізмом і дуже критично сприймається нами, дорослими.

У підлітків гостро виражена потреба в близьких відносинах і визнання оточуючими. Друзі для них найчастіше стають важливішими і ріднішими за членів сім´ї. Саме в цей період між юнаками та дівчатами спалахують іскри першої романтичної закоханості, що набувають іноді характеру особистої драми. У підлітковому періоді людина починає вчитися любити і будувати близькі стосунки, а думку оточуючих про неї набуває колосального значення.

Надзвичайно важливим у цей період є процес статевого виховання. Звичайно, в ідеалі таким вихованням повинна займатися сім’я , а точніше батьки, але, на жаль, багато хто з них самі не мають достатнього рівня знань з багатьох питань, а деякі ще й страждають різними формами неврозів на сексуальному грунті. З іншого боку, вчителі теж не мають достатніх знань, а інколи й психологічно не готові говорити з підлітками на цю тему. То де ж вихід?

По-перше, втручання вихователів, педагогів та інших фахівців у статеве виховання дітей дошкільного та молодшого шкільного віку без показань неприпустимо. Якщо в цей час і потрібно кого-небудь навчати, так це їх батьків. Їм дійсно було б не зайвим дізнатися про психологічні особливості розвитку дітей в різні вікові періоди, про те, як правильно відповідати на «складні» питання, на які моменти слід звернути увагу при вихованні хлопчика чи дівчинки. Такі тематичні бесіди можна було організувати у дитячих садках або школах.

По-друге, ті чи інші питання взаємин статей цілком можуть розглядатися в рамках наявних шкільних предметів і програм. Взяти хоча б «Анну Кареніну». Чим не матеріал для серйозної розмови з хлопцями про подружню вірність, честь і порядність, материнських обов’язки, вмінні передбачати наслідки своїх вчинків? Адже статеве виховання — це, в першу чергу, гармонійний розвиток особистості, а не перелік правил і прийомів сексу.

На уроці біології вчитель повинен спокійно розповісти дітям про будову людського тіла, принципові відмінності у функціонуванні жіночого і чоловічого організму. Анатомія людини вивчається зараз у 9 класі, тобто у віці 14-15 років, що, є оптимальним. Добре, коли вчитель має змогу проводити подібні заняття для хлопчиків і дівчаток окремо: це дозволяє виключити неминучих при спільному уроці смішків і дурних жартів, крім того, діти в цьому випадку відчувають себе більш розкуто і можуть спокійно задати свої питання. Акцент під час розмови може бути зроблений на статеву  гігієну, нормальних зміни в будові і функціонуванні тіла в підлітковому віці, внутрішньоутробний розвиток дитини та величезному значенні здоров’я батьків для профілактики формування вроджених вад у плода.
По-третє, в цьому ж віці дітям варто дати загальне уявлення про інфекційні захворювання, що передаються статевим шляхом, способах їх профілактики та необхідності своєчасного лікування у разі зараження, про способи контрацепції та наслідки абортів. Причому заняття на цю тему на повинен проводити фахівець — лікар. Підліток у 15-16 років — вже досить сформована особистість, а тому  йому не можуть зашкодити знання про неприпустимість самостійного застосування гормональних контрацептивів, про небезпеку ВІЛ-інфікування або можливі наслідки переривання першої вагітності, а от вберегти когось з дітей від необдуманого вчинку ці знання можуть. Якщо у юнака чи дівчини є моральний стрижень, отримавши знання про контрацепцію, вони не кинуться «у всі тяжкі», а якщо такого стрижня немає — відсутність елементарних уявлень про гігієну і способи профілактики захворювань призведе до ще більш серйозних наслідків.

По-четверте, необхідно зробити психологічну допомогу дітям і підліткам більш ефективною. В кожному садочку чи школі є психолог, який взмозі займатися реальною роботою з виявлення дітей, які піддаються домашньому насильству, і допомагати хлопцям з відхиленнями у поведінці. І робити це не для галочки, а з усією відповідальністю, з залученням при необхідності невропатолога, психіатра або органів опіки. У кожному більш-менш великому населеному пункті повинні створюватися центри медико-психологічної підтримки дітей та підлітків. На жаль, далеко не у кожної дитини є люблячі і мудрі батьки, здатні у важку хвилину допомогти словом або ділом.

Етапи сексуального виховання 

Спираючись на великий досвід багатьох країн, сексуальне виховання можна (і, очевидно, потрібно) умовно поділити на п’ять етапів:

 

Перший (з 2 до 7 років) містить у собі пізнання власного «я», початкові поняття про будову свого тіла, отримання правдивих і найбільш повних (природно, з урахуванням віку) відповідей на запитання: чим відрізняється від мене «вона» («він»)? звідки з’являються на світ діти?

На другому етапі (з 8 до 11 років) раніше отримана інформація повинна бути уточнена, конкретизована; необхідно допомогти дитині упорядкувати свої знання. Так, щоб уникнути психологічної травми, дуже важливо ще задовго до першої менструації пояснити дівчинкам, які зміни відбуваються в їхньому організмі. У свою чергу, і хлопчики повинні знати про це (маючи поняття про стан своїх однокласниць, їм буде простіше дотримуватися визначених правил поведінки).

Третій етап (з 11 до 13 років) вже майже зовсім дорослий, оскільки підлітки повинні бути в курсі практично всіх питань, у тому числі про статеві відносини. До того ж у цей час з’являються перші симпатії, складаються пари. І тут важливо не тільки дати їм якусь додаткову інформацію з фізіології людини, але й грунтовно опрацювати моральну і правову сторони взаємин.

На четвертому (з 14 до 18 років) і п’ятому (після 19 років) етапах відбувається зміцнення і часткова реалізація фізіологічної ролі чоловіка і жінки, перші інтимні контакти, установлюються стабільні відносини між партнерами.

До статевозрілого віку молоді люди зобов’язані мати інформацію про захворювання, що передаються статевим шляхом, включаючи СНІД, і отримати поради щодо того, як їх уникнути. Щодо питань планування сім’ї маємо зазначити, що тут необхідно дати не тільки знання з приводу застосування протизаплідних засобів, але й розвинути в хлопців почуття відповідальності. Вони повинні усвідомити, що кожна небажана вагітність має наслідки — або прийдеться покінчити з мріями про подальшу освіту (не кажучи вже про кіно, концерти та інші розваги), або, що, на жаль, набагато частіше буває, переривати вагітність, а це пряма загроза здоров’ю молодої жінки. Однак ні в якому разі не можна удаватися в крайнощі, що зараз дуже поширено. Мається на увазі розвиток комплексів «страху перед дитиною».

Підсумовуючи сказане вище, необхідно  зазначити , що у статевому вихованні важливі:

— правильна і своєчасна реакція дорослих на ті чи інші особливості поводження , підлітка, дівчини, їх взаємини з однолітками протилежної статі, емоційна оцінка цих особливостей; правильна реакція на ті чи інші прояви сексуального розвитку, заснована на твердому знанні того, що є нормативним, а що відхиленням від норми. Педагоги зобов’язані завжди пам’ятати, що їхня реакція на всі ці прояви – один з важливих шляхів статевого виховання;

— приклади правильного відношення дорослих до представників іншої статі. Дорослі не повинні доводити до відома дітей свої конфлікти, не повинні з’ясовувати при них свої відносини. Учителю варто спеціально звертати увагу учнів на позитивні приклади відносин людей різної статі один до одного, на взаємні прояви любові, увагу і турботи дорослих, супроводжуючи їх відповідними коментаріями. Це може розглядатися як спеціальний метод статевого виховання – виховання на позитивних прикладах. Приклади можуть бути узяті з художньої літератури, кіно і т.д.;

— повідомлення учням орієнтованої інформації – як у відповідь на їхні питання, так і за власною ініціативою, чи індивідуально у виді спеціально організованих бесід, занять, а також інформації, включеної в зміст різних предметів. Ця інформація може бути донесена як роздільно – по статевій приналежності, так і спільно для хлопчиків і дівчинок.

Інформація, що повідомляється підліткам, повинна знаходитися на доступному розумінню рівні, бути природною по характеру, з акцентом на моральну сторону, цікавою і досить вичерпаною, щоб школярі були задоволені і не шукали інших джерел інформації, коректною за формою, навіть якщо запитується що-небудь не цілком пристойне, з погляду дорослого, за своїм характером, проте це може бути прагнення довідатися що-небудь нове, задуматися про моральну сторону відносин представників чоловічої і жіночої статей.

 

 

 

 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *


Frontier - Новая Серия - Шаблоны сайтов