Фізіологічні аспекти ліворукості

Для деяких батьків ліворукість дитини — сигнал до початку боротьби. Вони впевнені, що чадо потрібно якомога швидше перевчити, прищепити «правильні» навички, інакше у дитини через пару років виникнуть проблеми і в саду, і в школі, і в житті в цілому. Деякі ж батьки сприймають факт ліворукості свого малюка спокійно, а про перенавчання кажуть: «Це ж все одно, що заставлять дитину ходити на руках! Щасливіше і успішніше він не стане, а ось невроз і купу комплексів точно запрацює ».
Хто з них правий? Отже, ліворукість: фізіологічні аспекти ліворукості — тема розмови на сьогодні.
Звідки це береться?
Наш мозок, як відомо, складається з двох півкуль — правого і лівого. Кожне з них виконує свою функцію, по-скільки і в тому, і в іншому зосереджені різні центри життєдіяльності людини. Так, ліва відповідає за конкретне мислення та мову, праве — центр музичної і естетичної творчості, образного мислення.
Права півкуля керує лівою стороною тіла, а ліва лише — правою. У більшості людей півкулі нерівноправні, одна з них домінує: якщо більш активна ліва, то людина стає правшею, коли «верховодить» права — лівшою. До речі, уточнимо: поняття «лівша» не зовсім вірне. Правильніше буде сказати «ліворукий», бо у стовідсоткового лівші, а таких у світі небагато, провідну роль крім руки грають і ліві вухо, око, нога. Батькам треба чітко засвоїти: ліворукість — один з варіантів нормального розвитку організму, пов’язаний з особливостями роботи головного мозку.
Намалюємо портрет дитини-лівші
Спостерігаючи за такими дітьми, науковці, психологи, лікарі виявили в їхньому розвитку, поведінці, характері, схильностях багато спільного. Сподіваємося, мами і тата знайдуть чимало привабливого в узагальненому портреті маленьких лівш.
Отже, вони більш емоційні, вразливі, безпосередні, довірливі, вразливі, примхливі. При цьому настирливі у здійсненні бажань, чутливі до думки близьких. У маленьких лівш, як і у ліворуких підлітків, загострене почуття справедливості. Вони більші фантазери і мрійники, їх уяві можна тільки позаздрити. Чи не тому саме серед лівшів багато творчих особистостей? Вже з трьох років вони, часом, набагато краще правшів малюють і ліплять, демонструють абсолютний слух. Вдобавок серед ліворуких чимало талановитих математиків, видатних спортсменів.
У той же час лівші частіше праворуких однолітків страждають від затримок мовного розвитку, відчувають труднощі при проголошенні звуків, оволодінні читанням і письмом. Але, зрештою, при грамотному підході до навчання все це, безсумнівно, буде успішно подолано. Приклад тому видатні лівші — історичні особистості і сучасники: Юлій Цезар, Олександр Македонський, Леонардо да Винчи, Мікеланджело, Рембрандт, Моцарт, Наполеон Бонапарт, Михайло Ломоносов, Олександр Пушкін, Лев Толстой, Фрідріх Ніцше, Володимир Даль, Василь Суриков, Альберт Ейнштейн, Ван Гог, Петро Чайковський, Чарлі Чаплін, Стінг, Джулия Робертс, Анжеліна Джолі, Пол Маккартні, Білл Клинтон і комп’ютерний геній Білл Гейтс. Як бачите, лівші дали людству геніїв в самих різних областях. І після цього ви все ще вважаєте ліворукість серйозним пороком?
Лівша чи ні? Визначаємо правильно.
Щоб визначити, яка ручка у немовляти ведуча, поспостерігайте, якою рукою він буде тягнутися де висять перед ним брязкальця, яку візьме іграшку, а коли підросте — буде складати пірамідку з кубиків, який візьме олівець, кине м’яч, буде тримати ложку і т. д. Дітям постарше запропонуйте: розчесатися (в яку руку візьме щітку); поплескати в долоні так, що б одна з рук була зверху (яка це рука); поаплодувати (якою рукою ударні дії виконуються більш активно); схрестити руки на грудях (передпліччя якої руки виявиться нагорі).
Адаптація та розвиток ліворуких дітей
Процес адаптації лівші в нашому світі непростий. Адже чи не все, що оточує малюка, розраховується   на правшів: починаючи зі звичайних ножиць і закінчуючи наручними годинниками. А в майбутньому додайте, наприклад, прилади керування автомобілем, теж спроектовані для праворуких. Але машина — перспектива віддаленна. У дитинстві ж набагато важливіше допомогти дитині опанувати письмом і читанням, враховуючи фізіологічні аспекти ліворукості.
Провідну руку лівші необхідно розвивати з раннього віку. На прикладі заходів:  запропонуйте дітям розв’язувати шнурки, перекладати дрібні іграшки з однієї ємності в іншу, застібати і розстібати гудзики — все це, зрозуміло, лівою рукою. Попросіть дитину покласти руку на стіл, і хай він по черзі відриває від поверхні кожен пальчик. Сама долоня при цьому повинна щільно прилягати до столу.
До школи бажано звести до мінімуму  заняття читанням, письмом, іноземними мовами, тобто, тими видами діяльності, де дитину чекають невдачі, що знижують рівень його самооцінки. А в початкових класах для лівшів переважно традиційна навчальна програма, тому виключають додаткові навантаження, факультативи тощо.
Організовуючи місце занять, пам’ятайте: світло з вікна або від настільної лампи повинен падати з правої сторони. Подбайте про те, щоб і в школі дитина сиділа за партою ліворуч, інакше його лікоть постійно стикатиметься з правим ліктем сусіда.
При навчанні для ліворуких дітей важлива наявність чуттєвих відчуттів — зорових, дотикових. Тому, щоб дитина краще розуміла і запам’ятовувала навчальний матеріал, використовуйте малюнки, наочні посібники, схеми, діаграми, графіки. Не полінуйтеся ті ж букви або цифри зробити об’ємними — зліпити з пластиліну, вирізати з товстої тканини.
Головне — стежити за поведінкою
Враховуючи підвищену емоційність і крайню вразливість карапузів-ліворучок, будьте з ними подвійно чуйними, доброзичливими, тактовними. Не перестарайтеся з дотриманням  режиму, суворе дотримання якого для багатьох може виявитися непомірно важким.
Ні в якому разі не підкреслюйте відміну вашої дитини від ровесників, навпаки, всіляко подбадьорюйте і хваліть. Подорослішавши, він, звісно, і сам помітить свою несхожість, але до цього часу відмінно навчиться йти з нею по життю.
Залишити, як є. І крапка!
Ви все-таки маєте намір зробити з дитини-лівші «праворуких» особистостей? Залишається тільки щиро поспівчувати малюкові, та й вам, поскільки наслідки такого насильства над карапузом (а по-іншому це й не назвеш) можуть виявитися неподання-присудками.
Провідну руку дитину не можна «призначити»  на свій розсуд. Вам здається, перенавчання — це просто перекладання вилки або ручки з лівої кисті в праву. У дійсності ж — це спроба змінити роботу півкуль головного мозку, перекладання вроджених функцій ведучого у лівш правої півкулі на ліву. Перевчаючи дитину, ми, ні багато ні мало, намагаємося переробити його біологічну природу.
В результаті дитя ризикує стати дратівливим, запальним, капризним, плаксивим. Нерідко у переучуванні лівшів виникає цілий букет неврологічних проблем:  порушення апетиту і сну, страхи, енурез, тики, заїкання. Діти скаржаться на головні болі, втому в правій руці, підвищену стомлюваність і зниження працездатності. А з такими проблемами вони навряд чи зможуть гідно «потягнути» шкільну програму.
У маленького лівші є два шляхи: або він, як усяка звичайна дитина, буде нормально рости і розвиватися, при цьому писати і їсти лівою рукою, або ви примусите його робити те ж саме правою кистю, майже напевно перетворивши його в невротика. Любіть і сприймайте свою кровинку такою, якою вона є, і тоді ліворукість з фізіологічними аспектами ліворукості ніколи не перетвориться на проблему для вас і для нього!
Frontier - Новая Серия - Шаблоны сайтов