Участь у Всеукраїнській нараді «Наявні ресурси для попередження насильства щодо дітей в навчальних закладах» представників нашого міста

Проблема насильства в сучасному суспільстві має глибинні корені. Вона була і є актуальною на всіх етапах людської історії і вирішувалася різними способами, залежно від  розвитку суспільства. Не є виключенням і насильство в закладах освіти, як невід’ємної частини соціуму. На даний час стало зрозуміло, що самими лише заборонами і покараннями цю проблему не вирішити. Потрібно з’ясувати її причини та спільно знаходити шляхи вирішення.

Саме з такою метою Міністерство освіти і науки України скликало Всеукраїнську нараду «Наявні ресурси для попередження насильства щодо дітей в навчальних закладах» у роботі якої  від Сумської області взяли участь Удовиченко І.В., проректор Сумського ОІППО, Марухина І.В., завідувач навчально-методичного центру психологічної служби Сумського ОІППО та практичний психолог Лебединської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 В.Г. Філоненко. Школа №1 є учасником всеукраїнського проекту «Створення безпечного та дружнього середовища в школах: планування й організація роботи з попередження насильства.

Співорганізаторами наради стали громадські організації: «Жіночий консорціум України»,   «Ла Страда Україна», фонд «Благополуччя дітям», Міжнародний дитячий фонд ЮНІСЕФ,  громадська організація «Лайонс Клабе », громадська організація «Студена», громадська організація «Батьки SOS». З боку владних структур в ній взяли участь: заступник міністра освіти України Павло Хобзей,  директор інституту проблем виховання Іван Бех,  начальник відділу превентивної роботи ювенальної превенції Василь Мадяр та інші посадовців, у сферу діяльності яких входить обговорювана проблема. Спонсором та безпосереднім учасником заходу став швецький  фонд «Save the children» та уряд Швеції.

Представник фонду Луїза Морсінг, відкриваючи форум,  зазначила, що насильство  – це проблема міжнародного масштабу. Насильство небезпечне тим, що воно залишає рубці на дитячих душах, впливає на розвиток особистості, виключає її з групи та впливає на успішність людини. Охарактеризувавши прояви насильства словами «ганебна поведінка», представниця фонду повідомила, що в Швеції проблема насильства також присутня. На боротьбу з цим явищем в закладах освіти країни був прийнятий закон про протидію насильству і дискримінації ще у 2006 році. Він став частиною освітнього законодавства. До роботи з попередження насильства залучені всі сторони процесу здобуття освіти, а керівники освітніх закладів несуть персональну відповідальність за дотримання цього закон. Уряд Швеції приділяє особливу увагу міжнародній співпраці у даній галузі, тому що одною з форм підтримки навчальних закладів у протидії насильству є розповсюдження знань про це явище. Луїза Морсінг висловила надію на всебічну співпрацю у створенні безпечного середовища для дітей.

Віра Покрівська,  представник «Жіночого консорціуму України», подякувала  за надану підтримку і зазначила, що створення безпечного середовища для сучасних дівчаток і хлопчиків є запорукою успішної самореалізації майбутніх чоловіків і жінок.

Наталя Федорчук, як представник дитячого фонду ЮНІСЕФ, зазначила, що стратегія ігнорування насильства у дитячому середовищі є небезпечною, адже у підлітків немає довіри і мотивації шукати допомоги. 46 % з тих, хто зазнав булінгу, замислювались про завдання собі шкоди. Ось чому ЮНІСЕФ підтримує впровадження медіації в школі і залучення до цього молоді. Молоді люди, які пройдуть програму навчання медіації стануть агентами змін у суспільстві.

Від правоохоронців слово мав Василь Мадяр, керівник служби ювінальної превенції, який зазначив, що 50% співробітників цієї служби пройшли підготовку за програмою медіації і активно впроваджують її у своїй роботі.

Друга частині роботи наради була присвячена обговоренню проблеми організації співпраці з подолання насильства в закладах освіти . Наведемо декілька тез, які сформулювали самі підлітки, щодо шляхів побудови ненасильницької взаємодії в освітніх закладах:

  • Ненасильницька форма спілкування
  • Не принижувати.
  • Небайдужість до інших.
  • Прохання до педагогів помічати хороше в учнях.
  • Розвиток медіації.
  • Співпраця у площині «Рівний — рівному».

Ось за таких умов можливо, на думку підлітків, побудова ненасильницької взаємодії у закладах освіти.

Від батьків у нараді взяв участь фонд «Батьки SOS». Його керівник, Роман Бондаренко, озвучив проблему перекладання відповідальності та реагування на булінг з боку школи на батьків, а з боку батьків, на школу. В результаті дитина залишається з даною проблемою сам на сам. Тож на його думку необхідно активно взаємодіяти батькам та школі у подоланні проблеми.

Фонд «Благополуччя дітям» поділився досвідом впровадження вироблення і впровадження кодексу безпечної поведінки, що ґрунтується на  виробленні та прийнятті певних простих і зрозумілих правил безпечної поведінки всіма сторонами процесу здобуття освіти.

Фонд «Лайонс Клаб» запропонував свою програму, яку вони впроваджують у багатьох країнах світу, зокрема і в Україні. Вона має назву «Lions Quest «Соціальні та емоційні компетенції ХХІ століття».

Робота Всеукраїнської наради завершено. «Не треба боятися залучати самих підлітків до розв’язання цієї проблеми, потрібно ділитися з ними як повноваженнями, так і відповідальністю за побудову миру в колективі, в якому вони навчаються. Необхідно тісно співпрацювати учням, батькам, вчителям та адміністрації. Саме в такому форматі можливий успіх у вирішенні цього питання», – поділився враженнями від наради зі своїми колегами психолог школи №1.

03 20181003_123236 20181003_123717

 

Frontier - Новая Серия - Шаблоны сайтов